Je důležitější pohodlí, nebo bezpečnost?
Pes nás většinou doprovází skoro všude a cestování v autě
je skoro každodenní záležitost. Ať je to procházku, do práce, veterinu,
výstavy, soutěže či jen tak na výlet. Bohužel, majitelé velmi často nepřemýšlí
i na bezpečnost psů, natož dopravní předpisy.
Psi jsou na volno, sedí vedle řidiče na sedadlu spolujezdce,
či jsou pouze přivázání "jen tak na oko". Majitele k tomu mnohdy vedou
různé důvody nebo neznalost: pes v kleci štěká, nebo má nejraději, když
může koukat z otevřeného okénka.
Důvodů je mnoho, ale proč ohrožovat bezpečnost sebe, spolucestujících, psa a
ostatních účastníků silničního provozu? Pes se může leknout, zpanikařit, a
neštěstí je na světe. Dnes již existuje spousta různých produktů určených
k přepravě psa.
Jaké jsou nejčastější způsoby přepravy?
Nejčastěji se setkáváme se dvěma místy: zadní sedačkami a kufrem. Malé psy je
možné přepravovat za předními sedadly v přepravní kleci. Právě toto místo
je nejbezpečnější místo v celém autě. A co s těmi většími? Na výběr
máme několik možností. Postroj s pásem, přepravní klec
(plastové, látkoví, kovové) a úvazy v kufru. Někteří majitelé používají i
psí autodeky (vaky), ty však neslouží k zajištění psa, ale pouze chrání
auto před nečistotou. K vaku je vhodné používat postroj se pásem.
Ne vše je pro psa bezpečné
V dnešní době máme již z čeho vybírat, ale jak
vybrat správně? Při vybírání je důležité dívat se na materiál, z kterého
je produkt vyroben, jeho odolnost vůči nárazům a způsob jeho navržené. Při
výběru vám mohou pomoct takzvané crash testy, které vám ukážou různé produkty a
jejich odolnost. Není vhodné používat postroje, které jsou "spíchnuté" jen tak
v ruce slabou nití. I spony by měly být odpovídající kvalitu. Postroj musí
vydržet váhu psa, která je na něj mrštěna a v nárazech se násobí. Nejlépe
je vhodné používat atestované postroje.
Bez pásu je vám postroj k ničemu, že? Tak u něj si taky dávejte pozor! I
pás totiž musí být odolný, zejména spoje a spona, kterou se připíná postroj
k pásu. Právě ona a spoje drží celou váhu psa!
Autosedačka
Má stejné funkce jako vak. Slouží pouze jako pohodlné místo pro psa a chrání
auto od nečistoty. Do autosedačky potřebujete postroj a pás. Ne to malé lehké
připínání, co se dává stejné jako do tašek. Karabina ani nitě a jejich spoj vám
psa opravdu neudrží!
Pokud nevěříte postrojům. Je možné využívat přepravní klece...
Klec je možné umístit na zadní sedačky, pod sedačku nebo do kufru. Je vhodné
myslet i na to, jakou přepravní klec zvolíte, z jakého materiálu a kam jí
dáte.
Vhodné místo pro plastovou přepravní klec je na za předními sedačkami v prostoru pro nohy a v kufru. Plastové přepravní klece, pokud nejsou určený pro leteckou přepravu zpravidla nevydrží nápor pásu či jiných upevňovacích popruhů a roztříští se. Je velmi důležité vědět, z jakého plastu je klec vyrobena. Podle toho ji v autě dávejte a upevňujte.
Kovové přepravní klece mají svoje uplatnění spíše v kufru. Majitelé si velmi často nechávají vyrobit klece na míru přímo do svého auta. Pes je velmi dobře chráněn při nárazu do přední části auta, ale většina kvalitní kovových klecí většinou vydrží náraz i zezadu do kufru. Opět hraje roli materiál a postup výroby.
Zkušenost Anety Jungerové z dopravní nehody:
Kamion v kufru, pes v kufru. Před cestou jsem z toho kufru vyndala takovou tu klasickou klec. Díky tomu podle mě Cliff žije. Technik říkal, že nebýt rezervy, je to sešrotovaný k sedačkám. Být tam klasická dvojkennela, kterou máme normálně ve fordovi, tak nevim... co je důležitý - vždycky nouzový otevírání na druhý straně! Jakmile ti to někdo napere do kufru, neotevřeš ho. A jako situace, že ti tam řve pes a nemáš ho jak dostat ven.
U látkových přepravních klecí je důležité, kam je dáváte a v jaké poloze. Zip by měl být nejlépe zboku a klec by měla být umístěna tak, aby byl zip blíže ke dveřím. Zip je rizikovým faktorem, který nemusí vydržet nápor váhy psa a může povolit.
Sítě a mříže
Další kapitolou jsou sítě a bezpečnostní mříže. Pes by měl být i přeš síť či mříž bezpečně připoután. Proč? Protože čím více má pes prostoru k hýbání, tím více má šanci nabrat díky velkému prostoru rychlost při nárazu. Není větší zoufalost, ne vidět psa, který vám vykrvácí či si rozbil hlavu o přední sklo a umírá.
Na závěr
Nikdy nenechávejte psa na volno v autě! Ani v náručí spolujezdce. Pes na volno má opravdu pramalou šanci přežít a spolujezdec psa opravdu neudrží. Nejen, že tím porušujete zákon a silniční přeprava, ale vystavujete nebezpečí všechny účastníku provozu. Naše svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhých.
Hodně štěstí na cestách a nejlépe žádné líbačky aut (dopravní nehody).
Ukázka z crash testů několika produktů (postroj, klece).
Tento článek nijak nechce poškodit žádného výrobce! Pouze jím chceme poukázat na nebezpečnost při přepravě psů! Fotografie jsou pouze ilustrační s uvedený zdroji.